Preggotrening og mat

Godt Nytt År! Da var det bare ca 2 år siden sist det ble lagt ut noe her! Så nå som jeg har tid og ork til å legge ut litt mer tenkte jeg at jeg skulle prøve å få gjort det. Så får vi se hvor lenge det varer 😉 Varte vell ca til guttungen min var ett par år forrige gang så da har jeg vell ett par år til her nå da, haha!

Uansett, som overskriften tilsier så er jeg jo smelt på tjukka igjen og nå som jeg er mer erfaren og roligere i situasjonen så føler jeg og at jeg har litt mer å komme med også. Har vell hatt mange flere plager og vært mye dårligere nå enn med førstemann, alle svangerskap er jo ulike. Denne gangen sier de og at det skal bli ei jente, så det er utrolig gøy! Veldig spent på å se hvordan den nye tilværelsen blir:)

IMG_20180901_193637_252

Anyways, tenkte jeg skulle legge ved litt treningstips og inspo til alle dere både med og uten bebbi i magen.

  1. Jeg prøver å være flink til å kjenne etter hva som føles greit for meg og magen. Jeg tenker at vi kvinner er skapt for å bære frem barn og vi har ekstreeeemt godt av å være i bevegelse! Aldri før har vi vært så stillesittende som nå og ikke tenker jeg at det er bra. Sunn fornuft og intuisjon er noe som ligger meg nært og som de aller fleste av oss bør være flinkere til å kjenne og føle på. Nå er en graviditet ekstra sårbart fordi man vil så inderlig beskytte denne lille skapningen som ligger i magen, men husk, at nå anbefaler de aller aller fleste leger og behandlere at man bør være i fysisk aktivitet, og basert på utgangspunktet ditt og din helsesituasjon, så er det ingenting i vegen for at du også nå kan starte å trene, om du ikke har trent før. Faktisk så er det å anbefale! I følge NHI så er det ingenting som beviser at gravide kvinner ikke bør trene under ett svangerskap, heller det motsatte. Vi vet jo at styrketrening for eksempel styrker skjelettet og er forebyggende på eks. beinskjørhet mens kondisjonstrening bygger opp hjerte og lungefunksjonene. Jeg har vært så lykkelig for at jeg har klart å opprettholde treningen både underveis og etter svangerskapet, det av flere grunner. Det gjelder både selvfølelse, bygge opp igjen muskulatur, bygge opp kjerne og bekkenmuskulaturen, være bedre rustet da jeg har hatt skader, ryggproblematikken min hadde vært en helt en annen situasjon om jeg ikke hadde trent, tøyd og drevet med egenmassasje, ett pusterom i hverdagen da jeg kan fokusere på meg, være sterk for å kunne takle ting på egenhånd (eks trille barnevogn og bæreposer etter handling hjem og opp trapper, løfte og bære barnet / annet), den mentale kapasiteten til å kunne holde ut i (vanskelige)situasjoner og en bedret psykisk og fysisk helse.
  2.  Ikke legg lista for høyt! Herlighet, vet ikke hvor mange ganger jeg har reist på gymmet med null energi og bare måttet akseptere det at i dag så er alt bedre enn ingenting. Bare det å røre på seg er sunt for meg! Ofte blir det til nettopp det, at jeg bare rører litt på meg, andre ganger får jeg en knakandes god treningsøkt. Husk at litt er alltid så mye bedre enn nothing at all!
  3. Har du komplekser og alltid en grunn for å ikke tørre å gå på gymmet så må du gå litt i deg selv og se på hva som faktisk er viktig for deg. Ofte så utsetter vi å starte med noe til «alt er perfekt», but lets face it, ting blir aldri perfekt. Da finner man på en ny unnskyldning for å ikke å starte. Det at det å trene ikke er så viktig for deg og ikke egentlig er noe du bryr deg om er virkelig helt greit! Også det at du har komplekser og ikke vil gå på gymmet, tenk så mange som har vært og er i din situasjon! Men, som med mye annet i livet så gjør vi ting / starter vi med ting fordi vi må, ikke fordi vi har lyst. Også lærer vi å like det (muligens) etter hvert. Og lærer du deg aldri å like det, da må du prøve å bytte. Hvor mange studier tenkte du på å starte med eller var innom før du bestemte deg for hva du egentlig ville? Og kanskje fullførte du noe du virkelig ville men fant ut etter noe år at dette var jo ikke noe for deg alikavell? Og det samme med arbeidsplasser? Tro meg, hadde vi ikke måttet jobbe og gå skole, så hadde de færreste gjort det. Og det samme er det litt med trening også. Hadde vi fått betalt for å trene hadde trenigssenterne nok vært overfylte. Men nå er det faktisk sånn at noen ting i livet er kun for din egen del også. Tren fordi du vil ta vare på kroppen og helsen din akkurat som at du jobber og tjener penger fordi du vil beholde huset og økonomien din. Eller skifter olje på bilen og har den på service. Hvorfor tar vi så godt vare på alt det materielle vi har men ikke oss selv? Husk at det er deg og kroppen din du skal leve med resten av livet, det er den viktigste eiendommen du har. Noen ganger så må man bare hoppe i ting å tørre. Det å gå ut av komfortsonen vår, uansett om sonen er destruktiv eller ei, er det skumleste og mest ukomfortable vi gjør. Og det er helt Ok!
  4. Ikke overtenk! Trening er like mye en vane som lyst. Desto flere ganger du drar på trening, desto enklere blir det å faktisk gå inn på gymmet, eller hva du nå måtte ønske å ha som treningsform. Det er bare å sette på seg treningstøyet å sette i gang. Det er ikke verre enn det. Prøv å tenk to steg frem kontra akkurat her og nå. Glem at du er sliten og at sofaen og netflix er sinnsykt deilig etter endt arbeidsdag. Tro meg, den føles enda bedre etter at du har vært i litt aktivitet! og ikke nok med det, men du kommer til å føle deg ti tusen ganger bedre etter at du har vært i litt aktivitet. Jag etter følelsen du ønsker å ha kontra den du har der og da.

Legger ut litt treningsøkter og oppdateringer på svangerskapet etter hvert men nå er det litt jobbing som står på planen her før jeg drar en tur på gymmet. Middagen i kveld blir hjemmelaget pizza etter bestilling fra både 5 åring og 80 åring så da blir det det 🙂 Hatt mye både ligamentsmerter og ubehag i magen så må trene litt etter dagsformen. Og det er virkelig helt greit 🙂 God helg!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *