hold deg i form på ferie!

DSC_0080

Hei sveis! Nå er vi på en etterlengtet ferie i Thailand og vi koser oss virkelig max! Hyggelige mennesker, god mat, fine strender, passe temperatur – ja, kan ikke bli stort bedre.
Det beste jeg vet med ferie, i tillegg til sol og varme, er all den gode maten, grønnsakene og fruktene de har. Det bugner jo av all slags frukt og grønt så her er det jo bare å vrake og velge! Det er etter min mening noe av sjarmen med å dra til utlandet, det å spise mat man ikke har hjemme. Jeg kjøper alltid inn masse grønt og frukt til å ha liggende sånn at da jeg er sulten så tyr jeg heller til det enn croissant med nutella.

image

Altså, det er digg innimellom det også men jeg har ikke lyst til å hverken føle meg dårlig her eller da jeg kommer hjem noe jeg vil med å spise det til frokost og lunsj. Skjær opp frukt, ha det i fryseren og lag tropiske somoothier og kokos is, lag fruktfat, server frukt til frokosten og lunsjen og bedre valg vil bli tatt automatisk. Det både metter, gir væske og næring så det er perfekt i varmen.

image

image

Jeg tenker at det å holde seg til en mellomting som alltid er bra, ikke la det gå for langt på hverken den ene eller den andre kanten.

Jeg spiser ikke sunt bare for min egen del men spesielt for lille sin del som trenger næring og sunn mat – til og med på ferie. Jeg tar med meg matrester hjem fra restaurantene og varmer opp f.eks stekt ris med litt wokede grønnsaker og vipps så har man en sunn og digg lunsj til den lille også!  image

De bruker så utrolig mye energi ved å fly opp og ned fra bassengkanter og strender at det å fylle opp de små kroppene med masse god næring er alfa omega. Velg heller ferskpresset juice ute i stedet for sukkerbomber som cola og annen brus og gi dem heller mer saftis enn krem-is, dette gjelder for øvrig for oss selv også. Vil vi ha noe kalt på stranda så sparer man en god del kcal ved å ta saftis fremfor de krembaserte!

image image

Så oppsummert kan man si:

-spis mye frukt, både hjemme og ute å ha det tilgjengelig.

-drikk nok vann, for lite vann vil gjøre deg fysen og gir deg falsk sultfølelse

-beveg deg; dette trenger ikke bety timelange treningsøkter i stekende sol men ta deg en gåtur / joggetur på stranda og sleng inn noen utfall og situps og du er langt på veg

-velg oftere saft-is enn krem-is

-frys ned frukt og lag smoothies og banan-is / kokos-is

-velg grønnsaksretter og smak på lokal mat! De er oftere sunnere (og bedre) enn hamburger, pommes frittes og pizza.

-og ikke minst; kos deg og gjør det som får deg til å føle deg glad og lykkelig <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *