crunchy sjokokuler og stress

image

Hei på dere! Etter at jeg ble kafé-eier så har jeg ikke hatt mye fritid. Ikke tid til noe for uten om å jobbe. Og være litt med Jakob. Så blogging har blitt lagt totalt på hylla! Men det får så være, i en liten periode. Jeg syntest jo at det er så gøy å kunne dele oppskrifter med dere og få luftet litt tanker i ny og ne. Det er som terapi altså! Jeg har alltid elsket å skrive og har alltid vært den «kreative» i familien. Tegning, håndarbeid (som jeg alltid starter på men går lei og aldri blir ferdig. har drevet på babyteppet til Jakob lenge før han ble født og det skulle opprinnelig bli en Dorthe-genser.Tror gubben gikk så lei at han kastet hele greia), matlaging og kakebaking har alltid vært mine interesser så det å blogge er faktisk noe jeg virkelig liker å gjøre. Nå hadde jeg til en forandring ett ledig øyeblikk her hjemme, ungen sover hjemme i dag så da passet det med litt rabling her inne. Dessverre har jeg ikke så mange oppskrifter å komme med denne gangen heller. Eller, jeg har jo egentlig det, problemet er bare at jeg ikke får tatt noe særlig med bilder om dagen! Laderen til kameraet mitt tror jeg vinden har tatt med seg og med telefonen så ser det bare ut som ett dårlig bilde fra 90-tallet eller noe.. Så da lar jeg det liksom bare være, til noens fortvilelse kanskje?

Men, siden jeg føler på samvittigheten og siden denne oppskrifta er så god at den umulig kan unngås å deles så må dere prøve disse ekstremt gode godis kulene jeg kom opp med her om dagen, inspirert av funky fresh sine coco crunch kuler. Du trenger:
-hel bokhvete
-havregryn
-økologisk kaldpresset kokosolje
-kokosmasse
-pulver kaffe
-4 medjool dadler (kan sløyfes)
-kakaopulver
-salt
-fibersirup / yakoon sirup / honning / agave sirup – etter ønske, smak og tilgjengelighet
Har ikke eksakte mål da jeg er en ekspert på å ta alt på slump. Men du tar ca 5ss hver av bokhvete, kokosmasse og havregryn, 1-2 ss kokosolje, dadlene, kakaopulver ca 2-3tsj (etter hvor mørke du vil ha dem), 1 tsj kaffepulver, en klype salt. Blend alt sammen godt og tilsett sirupen til du får en klissete og søt masse. Den skal fremdeles være sånn i konistensen at du kan forme den til kuler. Rull noen i kokosmasse og noen i kværnet kaffe og NYT! Ha de gjerne i fryseren en times tid før de blit trykt i trynet og oppbevar dem i kjøleskapet. Sløyfer du kaffen event bruker koffeinfri kaffe så er disse perfekt til kidza også (være-rolig-i-barnevogna faktor).
image
Ellers så vil jeg nevne noe rundt stress. Jeg tror folk flest ikke forstår hvor ødeleggende stress er for kroppen og hvor mange sykdommer og plager som også har forankring i stress. Jeg merker det så ekstremt godt i perioder som dette, hvor jeg jobber og stresser så ekstremt mye, hvordan kroppen reagerer negativt på stresset. Det er da ikke bare jobbingen som tar på men alle tankene rundt, som f.eks:
-får ikke sett Jakob så mye aka føler meg som er dårlig mor –> høyeste stressfaktoren
-får ikke sett familien –> dårlig samvittighet
-jobber mye –> blir sliten
-dårlige treningsøkter pga at jeg er sliten –> dårlig samvittighet og dårlige tanker rundt dette
-dårlige matvalg pga stress, jeg blir sliten og kroppen vil ha lett tilgjengelig energi –> man tyr ofte til snacksing, for min del så blir det da mørk sjokolade, proteinbarer og yoghurt-is til den store gullmedalje og selv om dette er «bedre» alternativer til melkesjokolade og fløteis så er det fremdeles pakka med sukker og kcal, kan ikke lure kroppen der dessverre.

Hvis man summerer opp alle stressfaktorene i hverdagen sin så blir man faktisk ganske sjokkert over hvor få positive faktorer som ligger der kontra de stressende. Altså, man har selvfølgelig mange positive ting i livet sitt, selvfølgelig, men det er bare det at de negative og stressende har en tendens til å kjøre over de positive å veie litt mer. De tar rett og slett litt mer på kroppen, eller av kroppen kan jeg vell kanskje si. Man vier flere timer i løpet av dagen sin til å stresse enn man kanskje er klar over. Og tid til hvile og bare det å gjøre det man har lyst til har de fleste ikke som regel noe særlig tid til eller så prioriterer man dem ikke. Da føler man seg nesten lat om man prioriterer dette! Men tro meg da jeg sier at dette er så ekstremt viktig. For min del, i denne perioden der jeg ikke har noe annet valg, eller lyst for den saks skyld, til å jobbe så mye minde så er det viktig for meg å få ett lite overblikk over hva som er de stressende og negative momentene i livet mitt og å prøve å gjøre noe med det. Jeg må spise jevnt ut over dagen for å ikke overspise på kvelden, jeg må passe på å få nok søvn, få planlagt hverdagen min sånn nogenlunde for å få tid med Jakob og om jeg ikke får sett familien min så må jeg i allefall ringe til dem. Allerede har jeg startet og allerede føler jeg meg mye bedre! Typisk for meg da jeg stresser masse er att all fremgang hva gjelder trening og mål stopper helt opp. Bl.a. Kortisol som skilles ut da man stresser er både ødeleggende på kroppen og forbrenningen din. I tillegg pleier man å binde mye vann i kroppen da man stresser og alle disse spillebrikkene kan gjøre at vekta, som i mitt tilfelle, som oftest går opp – og det er ikke så gøy.

Jeg leste en gang noe en yogi lærer hadde skrevet og det lød noe som at: mange som vil finne seg selv eller vie livet sitt til meditasjon og sine spirituelle sanser tyr ofte til å forlate familie, venner og livet sitt i lange perioder for å flykte til fjellene, for å finne ro og tid til å nå veien noen kanskje vil kalle nirvana. Men meditasjon trenger man ikke på fjellene, i skogene, ved sjøen eller der man allerede har ro. Man trenger det da man skifter bleier på ett gråtende barn, må stå i timesvis på en overfyllt buss, krangler med kjæresten, må bruke tid etter en lang arbeidsdag på å rydde huset, lage middag til ti unger som løper rundt beina dine – det er da man trenger yoga og det er da man trenger meditasjon.

Så, nok rabling fra min side for nå kaller jobben og livet igjen <3

Fanny //

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *